Tu cum iti inmultesti familiile de albine?

Tu cum iti inmultesti familiile de albine?

M-am gandit ca daca suntem la jumatea lui februarie nu mai este mult si vine  primavara si sunt sigur ca vrei sa iti maresti efectivul de stupi asa ca daca nu ai idee sau nu sti decat vag cum se face ti-am scris mai jos 6 metode simple despre cum sa iti inmultesti familiile de albine.

 

1.Roirea artificiala prin stolonare

Foarte simplu de realizat,ea consta in ridicarea din 4-5 familii puternice cu tendinta de a intra in frigurile roitului, a cate 1-2 faguri cu puiet capacit cu albina acoperitoare,iar de la alte familii a altor doi faguri cu provizii. Printre fagurii cu provizii trebuie sa fie cel putin unul cu polen si cu pastura, absolut necesare roiului, mai ales daca roii raman pe aceeasi vatra cu familiile din care s-au format. Trebuie sa retinem ca ei raman 2-3 zile fara albina culegatoare .

Pana la refacerea acestei noi unitati biologice, albinele consuma din rezervele puse la construirea roiului si din aceleasi considerente vor primi apa in hranitor. Cu cat roii se fac mai devreme, cu atat este mai bine, pentru a avea cat mai mult timp la dispozitie, necesar constituirii unor unitati biologice puternice, cu suficiente rezerve de iernare in cele mai bune conditii. Roii odata constituiti, daca este posibil, se deplaseaza la distanta (peste 3 km) de vatra din care provin unde trebuie sa existe un cules de intretinere, stupii avand urdinisurile micsorate la 1-2 cm.

In lipsa culesului, roii se stimuleaza administrandu-se sirop de zahar in hranitor, seara la fiecare 2-3 zile. Roiul astfel format primeste o matca imperecheata, in cusca cu dop din serbet sau foaie de fagure artificial perforat ori se aplica o botca gata de eclozionare, pe fagurii din centrul cuibului, imediat sub speteaza de sus a ramei. Este necesara o atentie sporita atunci cand la formarea roiurilor se scot fagurii cu puiet, pentru a nu se ridica din greseala una din matcile familiilor donatoare respective.

Metoda se preteaza a fi folosita foarte bine in primavara, inaintea culesului de la salcam, cand familiile sunt foarte populate si in stupi exista 7-8 faguri cu puiet pe rama mare. Spre a evita intrarea in frigurile roitului, se poate aplica aceasta metoda pentru formarea de roi sau nuclee si introducerea in familia de baza a unor faguri artificiali in locul celor cu puiet. Cand roii se formeaza spre toamna, dupa culesul de la floarea-soarelui, trebuie sa aiba 6-8 rame cu puiet, ajungand astfel rapid la nivelul de putere al familiilor de baza.

Comentarii : metoda expusa este una dintre cele mai simple , fiind la indemana oricarui apicultor . Se poate aplica pe toata perioada sezonului activ . Cand o folosim inaintea culesului la salcam , trebuie sa avem grija sa nu slabim prea mult familiile de albine si de aceea se ridica o singura rama de puiet capacit , impreuna cu albina tanara aferenta .

Indiferent de perioada aplicarii metodei , va recomandam sa formati roiuri pe 6 rame cu puiet , pentru a obtine entitati viabile. O conditie de baza este aceea ca toate familiile care participa la donarea de rame cu puiet capacit sa fie intr-o stare de sanatate buna . O alta conditie este asigurarea cu matci tinere , imperecheate , pentru toate roiurile formate.

2.Roirea artificiala prin divizare

Consta in formarea unui roi artificial dintr-o familie puternica, sanatoasa si productiva, prin divizare. Se aduc doi stupi goi de o parte si de alta a stupului in care se afla familia ce urmeaza a fi divizata. Fagurii cu albine, puiet si provizii se impart egal intre cei doi stupi, fara a tine seama in care a ramas matca.

Stupul golit in care a stat familia de baza se indeparteaza. Cei doi stupi cu urdinisurile apropiate, unul la stanga, altul la dreapta, se aseaza unul langa altul pe locul stupului golit, pentru ca albina culegatoare sa se imparta egal intre cei doi stupi. Familia ramasa fara matca va primi una imperecheata in colivia cu dop de serbet, ori foaia de fagure artificial perforat, sau o botca gata de eclozionare.

Treptat, cei doi stupi se departeaza zilnic cate putin, cam 20 cm/zi, pana ajung pe locul destinat fiecarei familii. Unii apicultori , mai ales cei incepatori , folosesc o varianta simplificata a metodei , lasand stupul fara matca sa-si creasca singur regina, din botci de salvare . Aceasta varianta trebuie insa abandonata , datorita perioadei mari in care cresterea de puiet este stopata (pana la imperecherea noii matci ).

Comentarii : metoda este buna si viabila , insa ea trebuie aplicata numai familiilor puternice. Perioada de aplicare optima este dupa culesul de la salcam , un termen maxim fiind 15 iunie .

Metoda are avantajul omogenitatii materialului si da posibilitatea apicultorului sa echilibreze la ambele familii atat cantitatea de puiet cat si cea de albina culegatoare ; din pacate nu poate fi generalizata la intregul efectiv din stupina, pentru ca de obicei in fiecare stupina pe langa familii foarte bune exista si familii slabe si foarte slabe.

3.Roirea artificiala prin golirea de puiet a familiei de baza

Este o metoda folosita cu reale avantaje in conditiile in care Varroa jacobsoni afecteaza – alaturi de viroze – din ce in ce mai mult albinele, diminuand puterea si capacitatea productiva a familiilor. Imediat ce culesul de la salcam s-a terminat, din familia de baza se scoate tot puietul capacit si necapacit, lasand familia cu matca si albina culegatoare.Daca familia de baza ramane prea slaba se pot lasa 1-2 faguri cu puiet necapacit.

Sesizand absenta puietului, matca cauta sa modifice starea anormala si insamanteaza rapid 3-5 faguri cu puiet, in functie de perioada calendaristica la care ne aflam si de albina acoperitoare de care dispune familia. Ramele cu puiet si albina acoperitoare care au fost scoase din famila de baza se aseaza in una sau mai multe ladite in functie de numarul ramelor de puiet, formand noi unitati biologice (roi). Roiurilor li se altoieste cate o botca gata de eclozionare astfel ca pana la imperecherea tinerei matci, intreg puietul sa eclozioneze.

Astfel la familia de baza, cat si la roi cand nu mia exista puiet capacit se executa rapid tratamentul cu Varachet conform prospectului, pentru a surprinde intreaga populatie de Varroa jacobsoni libera pe faguri. La culesul urmator sau in toamna, daca dezvoltarea separata a roiului si a familiei de baza nu a fost satisfacatoare, se unifica formand astfel o familie foarte puternica, pentru un cules tarziu sau pentru iernare fara pierderi.

4.Metoda dublarii efectivului familiilor de albine

Este o metoda expusa de Ioan Stancu si care are drept scop inmultirea familiilor de albine prin dublarea efectivului, valorificand superior culesurile, in paralel cu combaterea acarianului Varroa. Imediat ce s-a terminat recoltarea de miere la culesul de salcam , se procedeaza la impartirea familiilor de albine in doua unitati biologice. Aceasta o realizam in scopul inmultirii, dezvoltarii accelerate si efectuarii unor tratamente eficiente cu Varachet in perioada de dezvoltare maxima a puietului in familie, deci si a parazitului.La stupul multietajat, se ridica toate ramele cu puiet capacit si necapacit in corpul 2 sau 3, dupa caz. Se lasa in corpul o matca stupului cu o rama cu puiet necapacit cat mai tanar posibil.

Corpul 1 se separa de cele superioare cu ajutorul unui podisor cu urdinis lateral. La corpul superior se da o botca. Se executa tratamentul cu Varachet la corpul 1 inferior in care a ramas matca si aceasta cat mai repede posibil. Aici matca va cauta sa-si refaca puietul in cel mai scurt timp, vietuind ca o familie de sine statatoare, beneficiind si de toata albina culegatoare care se intoarce la vechiul urdinis. In corpul superior, dupa ce albina culegatoare s-a intors in vechea familie, se strange cuibul pe ramele cu puiet si albina acoperitoare. Matca tanara, dupa ce s-a imperecheat incepe sa insamanteze fagurii din care a eclozionat puietul.

Cand intreg puietul a eclozionat si puietul matcii tinere nu a apucat sa fie capacit, se executa tratamentul cu Varachet in corpul superior. Cu cel putin 10 zile inainte de cules, se ridica podisorul dintre corpuri ce separa cele doua familii. Se ia una dintre matci cu 1,2,3 rame de puiet necapacit si se aseaza intr-o lada noua sau intr-un corp superior ca roi de sine statator. Se poate chiar valorifica una din matci scotandu-se apoi podisorul dintre corpuri si formandu-se astfel o familie foarte puternica capabila sa valorifice culesul urmator. Familia de baza ramane de obicei cu matca tanara si intraga familie din corpul inferior la care se adauga puietul si albina culegatoare de la familia din corpul superior de la care s-a scos matca cu 1,2,3 rame cu puiet si s-a facut roiul de sine statator.

Acest roi se va dezvolta cat mai bine pana la intrarea in iarna prin valorificarea culesurilor urmatoare si stimulare permanenta. In mod asemanator se procedeaza si la familiile intretinute in stupi orizontali si verticali impartindu-se familia cu ajutorul unei diafragme si practicarea unui urdinis lateral.

 

5.Metoda de inmultire artificiala cu matci iernate in afara ghemului

Aceasta metoda consta in formarea la inceputul primaverii dupa zborul de curatire din cele mai puternice familii de albine din stupina a unor roiuri pe 2-3 faguri de albine si puiet la care se da si o matca imperecheata iernata in afara ghemului in camera.

Dupa aceasta metoda roiurile se formeaza in stupi separati sau in corpuri de stupi ce se amplaseaza deasupra familiilor din care au fost formate. Roiurile se intaresc periodic cu puiet capacit luat din familiile de baza, urmarindu-se dezvoltarea rapida a acestora fara a slabi puterea albinelor de baza, care urmeaza sa participe la formarea culesului.

In timpul perioadei de primavara atat familiile de baza cat si roiurile primesc ingrijiri corespunzatoare in vederea dezvoltarii.

In anii normali roii astfel formati ajung in preajma culesului de la salcimi sa ocupe 10-12 faguri de albine iar culesul de la floarea soarelui il valorifica ca familie normala.

 

6.Înmulţirea familiilor de albine prin sistemul de rotaţie anuală a stupilor.

 

 

Această metodă este similară cu metoda înmulţirii familiilor de albine prin stimularea roitului artificial, numai că albinele sunt recoltate concomitent cu extracţia caturilor (magaziilor) de miere.

Caturile sunt transportate cu albină cu tot, după care albina este scuturată în lăzile de roi la pachet, unde se fac tratamente contra varrooa, sunt înfometate şi apoi transportate pe o nouă vatră situată la 3-5 km de stupina donatoare.
Prin practicarea acestei metode procentul de înmulţire a familiilor de albine este de 100%, fapt ce duce la dublarea efectivului de familii de albine în perioada optimă de înmulţire (aprilie-iunie).

Toamna, se desfiinţează toate familiile de bază, albinele fiind transferate în lădiţe de roi artificiali, unde se tratează de varrooa, după care se unesc cu roii artificiali formaţi, cărora li se dublează populaţia la iernat. Se recoltează apoi mierea din familia de bază, crescând producţia marfă cu 20-30% şi se topesc toţi fagurii din cuib.

Această metodă de rotaţie anuală a stupilor, este cea mai agreată de apicultorii din Uniunea Europeană, deoarece asigură familii de albine puternice şi sănătoase, permite schimbarea anuală a tuturor fagurilor din cuib şi a mătcilor, împiedică intrarea familiilor de albine în frigurile roitului şi sporeşte producţia de miere marfă.

About the author: Claudiu Ionita
Sunt Claudiu si sunt pasionat de albine. Mai stii senzatia aceea de cand erai mic si te bucurai cand iti cumparau parintii o jucarie mult dorita, ca te jucai cu ea pana ii mai cadea o piesa, se lua culoarea sau se strica?? Eee, pai asa am inceput eu cu albinele. Acum 2 ani m-am gandit prima data cum as putea sa incep sa imi petrec timpul, ca un hobby, dar la un momendat sa imi aduca si ceva banuti. Ma uitam la televizor si am vazut un documentar despre albine(deja tata avea niste planuri pentru apicultura, dar nu era foarte hotarat, asa ca mai tanar fiind si mai hotarat, i-am furat putin ideea). Am inceput prin a ma uita la mai multe documentare, aveam la tara niste vecini care aveau stupi si brusc a inceput sa imi placa la tara si sa merg tot mai des. La putin timp mi-am luat 3 stupi, apoi am mai luat 2, i-am inmultit si am ajuns la 19(si nu am de gand sa ma opresc aici). M-am gandit ca trebuie sa impartasesc cu altii ceea ce am invatat atunci cand mi-am dat seama ca in fiecare zi astept sfarsitul saptamanii sa ma duc la tara si cand sunt la tara simt ca parca in loc de o secunda,trec 7.
One comment
  1. rares February 12, 2015 at 2:44 pm

    nu am inteles, care e metoda a doua ????

Leave a Comment


SEO Powered By SEOPressor

Downloadeaza Ghidul "Fonduri Europene in Apicultura"!!!

Inchide

Introdu numele si adresa de email si iti trimit un mail cu Ghidul "Fonduri Europene in Apicultura" GRATUIT

  • Ce acte iti sunt necesare?
  • Formulare necesare?
  • Tipuri de finantare
  • Afla cati bani poti accesa
  • Cati stupi iti trebuiesc

Downloadeaza Ghidul "Fonduri Europene in Apicultura"!!!

Introdu numele si adresa de email si downloadeaza Ghidul "Fonduri Europene in Apicultura" GRATUIT.

  • Ce acte iti sunt necesare?
  • Formulare necesare?
  • Tipuri de finantare
  • Afla cati bani poti accesa
  • Cati stupi iti trebuiesc